پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4458
-
الف
+

یاد و خاطر «داریوش اسدزاده» در آی‌فیلم

برنامه خارج از کادر این هفته، قسمتی از حضور مرحوم داریوش اسدزاده را به روی آنتن شبکه آی‌فیلم می‌برد.

به گزارش آی‌فیلم، برنامه خارج از کادر که دو سال گذشته میزبان زنده‌یاد "داریوش اسدزاده" بود، این هفته به بهانه بزرگداشت یاد این هنرمند پیشکسوت کشورمان روانه آنتن شبکه آی‌فیلم می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت متولد ۱ آذر ۱۳۰۲ از کرمانشاه بود. مرحوم اسدزاده پس از پایان دوره‌ دبیرستان، وارد هنرستان هنرپیشگی شد و رشته‌ی هنر و بازیگری تئاتر را دنبال کرد. وی فعاليت هنری خود را در جوانی در تئاتر تهران آغاز کرد و از طرف مركز هنرهای ملی به جشنواره‌ تئاتر پاريس اعزام شد و بعد از مراجعت، به كارگردانی تئاتر مشغول شد. 

او در سال ۱۳۴۶ بنا به دعوت يكی از استوديوهای فيلمبرداری، عازم مينیاپولیس آمريكا شد و به عنوان بازیگر و نویسنده در فیلم «در آمريكا اتفاق افتاد» حضور یافت. وی در سال ۱۳۵۵ به تشویق پروفسور دیویدسن جهت مطالعه و پژوهش در امور تئاتر به آمریکا رفت و در سال ۱۳۶۵ به وطن بازگشت و در سينما و تلويزيون ايران مشغول به کار شد.

این بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما، بیش از ۷۰ سالاست که در عرصه‌ی هنر فعالیت دارد و در فیلم‌هایی چون «همسر» (۱۳۷۲)، «بوی کافور، عطر یاس» (۱۳۷۸)، «این ترانه عاشقانه نیست» (۱۳۸۴)، «جعبه‌ی موسیقی» (۱۳۸۶)، «قلادههای طلا» (۱۳۹۰)، «ساکن کلبه‌ چوبی» (۱۳۹۱)، «سلام پدربزرگ» (۱۳۹۳)، «یتیمخانه طهران» (۱۳۹۳) و...؛ تله‌فیلم‌هایی نظیر «گنج خانه‌ سفید» (۱۳۸۸)، «شغل شریف» (۱۳۸۹) و «شاعر و برادران» (۱۳۹۱)؛ و مجموعه‌های «خانه سبز» (۱۳۷۵)، «آژانس دوستی» (۱۳۷۸-۱۳۷۵)، «روزگار جوانی» (۱۳۷۷)، «هوش سیاه» (۱۳۸۸)، «چمدان» (۱۳۹۰)، «مهمانان ویژه» (۱۳۹۰)، »سی و نه هفته» (۱۳۹۳) و «دردسرهای عظیم ۲» (۱۳۹۴) به نقش‌آفرینی پرداخته ‌‎است.

از ديگر فعاليت های وی میتوان به رياست انجمن بازيگران سينمای ايران، چندین دوره عضویت داوران خانه‌ سينما، تدریس و پژوهش و تألیف کتاب اشاره كرد. او همچنين رياست هيأتمديره مؤسسه‌ فرهنگی هنری «كيميا» را به عهده داشت.

این هنرمند در سال ۱۳۹۱ نشان درجه یک هنری را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

داریوش اسدزاده بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در سوم شهریور ماه سال جاری دارفانی را وداع گفت.

گفتنی است برنامه «خارج از کادر» جمعه شب‌ها ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن می‌رود. بازپخش آن نیز در ساعت ۰۷:۳۰ شنبه خواهد بود.

ه خ/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر